NAMSAHAZ Webhosting - Affordable webhosting for everyone!
Google
 

April 04, 2008

FTEC SmartBook buat si cilik


Utusan Malaysia: GAYA hidup semakin canggih kini menampilkan golongan cilik yang semakin obses terhadap teknologi maklumat (IT).

Dalam satu keluarga kini, bukan saja ibu bapa dan anak remaja yang perlukan maklumat dengan cepat malah kanak-kanak juga cepat belajar menggunakan IT.

Kini bagi melengkapi ‘sajian’ IT di kalangan kanak-kanak, sebuah syarikat komputer FTEC telah melancarkan SmartBook untuk kegunaan kanak-kanak.

Dilancarkan di IT Concept Store yang terbesar di negara ini, FTEC SmartBook disasarkan kepada kanak-kanak bagi semua peringkat usia bermula dengan pra-sekolah sebagai alat pengajaran bagi memberikan mereka akses kepada teknologi terkini.

Apa yang menarik FTEC SmartBook mudah digunakan ditambah dengan ciri yang unik bagi kemudahan kanak-kanak.

Lebih mengujakan papan kekuncinya kalis air serta mempunyai kawalan kecurian menggunakan persijilan ID digital.

Ia juga berupaya menjana beberapa aplikasi termasuk perisian pendidikan.

Komputer buku ini juga sesuai bagi penggunaan Internet-centric seperti perayauan Web, e-mel, instant messaging (mesej pantas), rangkaian sosial, tontonan video dalam talian, menonton gambar, VoIP dan bermain permainan dalam talian.

Pengarah Urusan FTEC, Tang Boon Koon berkata, akses awal kepada komputer akan membantu kanak-kanak belajar.

“Kami berharap akan melihat kesan yang positif dalam penggunaan komputer bagi membina kepakaran pemikiran kritikal, komunikasi dan celik digital.

“Menerusi pengalaman menggunakan komputer, kanak-kanak akan dapat membina kepakaran memori dan belajar bagaimana untuk mencari maklumat,” katanya semasa majlis pelancaran FTEC Smart Book di Kuala Lumpur baru-baru ini.

Pendidikan kini merupakan aspek yang terpenting dalam keluarga dan FTEC Smart Book yang dijual pada harga runcit bermula RM1,199 amat memberangsangkan.

Boon Koon berkata, ini merupakan langkah pertama bagi memberikan harga yang mampu dimiliki di kalangan ibu bapa.

Kerjasama dengan Intel menghasilkan netbook ini akan disasarkan bagi segmen pendidikan, kanak-kanak, pengguna komputer pertama, warga emas dan suri rumah.

Pelancaran

Pengurus Besar Intel Asia Pasifik Navin Shenoy berkata, Intel yang bekerjasama dengan FTEC gembira mengumumkan pelancaran versi pertama netbook PC di negara ini.

“Kami percaya dengan komputer peribadi yang menuju ke arah mobiliti dan industri pengkomputeran membangunkan produk dalam kelas terkini bagi menghubungkan berbilion manusia kepada Internet, Intel yakin dengan permintaan peralatan pengkomputeran mudah alih Internet centric.

“Intel percaya akses kepada teknologi yang mampu milik dan Internet adalah faktor kritikal bagi mereka bersedia bagi masa depan yang berubah dengan cepat,” kata Navin.

Malah pelancaran FTEC Smart Book membuktikan komitmen Intel dalam menyediakan teknologi kepada kanak-kanak dan melengkapkan mereka untuk menuju ke abad ke 21.

FTEC menawarkan dua model 7 inci dan 9 inci paparan LCD TFT warna

Spesifikasi

9 inci FTEC Smart Book

- Pemprosesan Intel Celeron M Ultra Low Voltage

- Wi-Fi 802.11b/g

- 9 inci warna LCD TFT

- 512MB RAM, 2GB NAND Flash

- Web kamera, USB 2.0, Linux OS

Pilihan: Ciri kawalan kecurian

Harga runcit: RM1,199

7 inci FTEC Smart Book

- Pemprosesan Intel Celeron M Ultra Low Voltage

- Wi-Fi 802.11b/g

- 7 inci warna LCD TFT

- 512MB RAM, 40GB hard disk

- USB 2.0, Linux OS

Pilihan: Tambahan RM99 bagi Window XP Starter Edition.

Harga runcit:RM1,299

NAMSAHAZ Webhosting - Affordable webhosting for everyone!